|
Peter Boldt (2012), Het chairpersonpostulaat van Ruth Cohn en de neurobiologie – TGI en de vrije wil. |
In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 27, pp. 12-19.
Oorspronkelijk: Das Chairperson-Postulat Ruth Cohns und die Neurobiologie - TZI und der freie Wille
in: Themenzentrierte Interaktion/TZI–theme-centered interaction/TCI, 1/2012, pp.46-59.
Terwijl Freud ons al liet weten dat het onbewuste het voor het zeggen heeft in ons doen en laten, gaan de hersenonderzoekers een stap verder en verklaren de vrije wil tot een mythe. Boldt laat zien hoe Cohns derde axioma - vrij belissen is mogelijk binnen bepaalde grenzen, die kunnen worden verruimd - bestand is tegen de beperkingen die onze hersenen ons lijken op te leggen
|
Fenner Cohn en Arendt 2021 |
Brigitte Fenner (2021) Weten dat we meetellen - een fictieve ontmoeting met Hannah Arendt en Ruth C. Cohn
Oorspronkelljk: Zu wissen, dass wir zählen (Ruth C. Cohn). Eine fiktive Begegnung mit Hannah Arendt und Ruth Cohn In: Themenzentrierte Interaktion - Theme-centered Interaction, 2/2021, pp. 153-161
Vertaling: Phien Kuiper
|
Silvia Habringer-Hagleitner (2008), ‘Dans de samba met mij!’ Erotiek: een creatieve en productieve factor in TGI-groepen? |
In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2008/19, pp. 4-9.
Oorspronkelijk: ‘Tanze Samba mit mir!’ Erotik als Kreativitäts- und Produktivitätsfaktor in TZI-Gruppen? In: Themenzentrierte Interaktion/TZI – theme-centered interaction/TCI, 2/2006, pp. 23-32.
De auteur doet verslag van een klein onderzoek onder TGI-leiders met de vraag: welke rol speelt erotiek in jouw werk met groepen? Daarnaast gaat zij in Cohns teksten op zoek naar aanknopingspunten voor het belang van erotiek in leer- en samenwerkingsprocessen.
|
Sarah G. Hoffmann en Elisabeth Gores-Pieper (2009), Rivaliteit en concurrentie |
in: Schneider-Landolf, M. et al. (red.) Handbuch Themenzentrierte Interaktion, V. Facetten von TZI, pp. 257-262. 2009, Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen.
Ongepubliceerde vertaling.
|
David Keel (2014), De deeltjesversneller. TGI in de anti-atoombeweging. |
(In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2014/29, pp. 8-15.)
Oorspronkelijk: Der Teichenbeschleuniger - TZI in der Atom-Kraftbewegung. In: Themenzentrierte Interaktion/TZI – theme-centered interaction/TCI, 2/2012, pp. 9-18.
De auteur geeft een inkijk in het concrete proces van deze Greenpeace-campagne in Zwitserland en onderzoekt de mogelijkheden van TGI als instrumentarium in het actie-werk.
|
Sarah G. Hoffmann (2006), Irritatie als aanzet tot leren – een pedagogische onderbouwing en interpretatie van het storingenpostulaat |
In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2006/16, pp. 12-18.
Oorspronkelijk: Irritation als Lernanlass – eine pädagogische Begründung und Interpretation des Störungspostulats
in: Themenzentrierte Interaktion/TZI – theme-centered interaction/TCI, 1/2005, pp.82-93.
De auteur vergelijkt de theorie en praktijk van het storingenpostulaat met het leerconcept van Schäffter. Deze betoogt dat werkelijk leren alleen mogelijk is wanneer we worden geraakt door een moment van verwarring waarin onze ervaringen botsen met ons verwachtingspatroon.
|
Matthias Kroeger (2010), Het zogenaamde ‘storingenpostulaat’: ‘Disturbances and Passionate Involvements take precedence’. |
In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2010/24, pp. 11-17.
Oorspronkelijk: Das sogenannte ‘Störungspostualt’: ‘Disturbances and Passionate Involvements take precedence’
in: Themenzentrierte Interaktion/TZI–theme-centered interaction/TCI, 1/2010, pp. 9-21.
De auteur stelt dat dit postulaat alleen ingekaderd in de context van TGI goed kan worden begrepen en zinvol in de praktijk worden ingezet. Hij presenteert achtergrond en mogelijkheden voor toepassing.
|
Hermann Kügler (2008), De leider als erotische tegenspeler. Overpeinzingen bij een ‘heel normale’ realiteit. |
In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2008/16, pp. 10-12.
Oorspronkelijk: Der Leiter als erotisches Gegenüber. Nachdenkliche Anmerkungen zu einer ‘ganz normalen’ Realität. In: Themenzentrierte Interaktion/TZI – theme-centered interaction/TCI, 2/2006, pp. 33-38.
De auteur erkent de realiteit van erotische processen en het belang van het vreugdevol werken met mensen. De rol van de leider vraagt echter om zelfreflectie en het hanteren en afgrenzen van eigen gevoelens, zodat het leerproces van de deelnemers zich vrij kan ontwikkelen.
|
Ostertag, Margit, TGI als theorie en praktijk van Verständigung. Leven met hoop in een wereld vol conflicten |
Inleidend hoofdstuk uit: Themenzentrierte Interaktion (TZI) im Gespräch. Gesellschaft mitgestalten.
Vertaald en van commentaar voorzien door Phien Kuiper, april 2023
‘Hoop en juist geen optimisme.
Hoop is niet de overtuiging dat iets goed afloopt,
maar de zekerheid dat iets zin heeft –
zonder te letten op hoe het afloopt.’
Václav Havel
De idee van hoop zoals die in het citaat van Vaclav Havel (1987) tot uitdrukking komt, is rechtstreeks in verband te brengen met Themagecentreerde Interactie (TGI). In de kern is de basale visie van TGI bij te dragen aan een meer humane wereld. In deze zin kan TGI als een theorie en praktijk van de Verständigung worden opgevat. Allerlei maatschappelijke conflicten en ook crises op wereldniveau plaatsen ons tegenwoordig voor existentiële uitdagingen. Met de specifieke combinatie van persoons- en taakgerichtheid kan TGI mensen ondersteunen om ruimte te scheppen voor humane ontwikkelingsperspectieven en mee aan te zetten tot noodzakelijke veranderingsprocessen.
|
Hartmut Raguse (2002), TGI en groepssupervisie |
(In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 7, pp. 4-12.)
Oorspronkelijk: TZI und Gruppensupervision. In: Hahn, K. et al. (1997), Themenzentrierte Supervision. Matthias-Grünewald-Verlag, Mainz.
Voor velen een bekende door zijn kritische teksten over TGI, relativeert Raguse in dit artikel de strakke fasering van het werken aan een casus in een groep. De uitgebreide beschrijving van drie casussen en de theoretische overwegingen daarbij bieden de lezer een gedegen kijk achter de schermen van zijn model.
|
Helmut Reiser (2016/2017), Waarden, zin en geloof bij Ruth Cohn en TGI. Een onoplosbare tegenspraak. |
Oorspronkelijk: Werte, Sinn und Glaube. Ein unaufhebbarer Widerspruch in der TZI.
In: Themenzentrierte Interaktion/TZI – theme-centered interaction/TCI, 30/2016, pp. 63-70 en 31/2017, pp. 60-65.
Ongepubliceerde vertaling.
Terugkerende discussiepunten in de TGI-gemeenschap betreffen de vraag in hoeverre Cohns begrip van 'waarde' handelingsrichtlijnen geeft en in hoeverre spiritualiteit nu bij TGI hoort of niet. De auteur put uit een intensieve samenwerking met Ruth Cohn over deze vragen.
|
Helmut Reiser (2014), Voorstel voor een theoretische fundering van TGI |
Oorspronkelijk: Vorschlag für eine theoretische Grundlegung der Themenzentrierten Interaktion,
in: Themenzentrierte Interaktion/TZI – theme-centered interaction/TCI, 28/2014, pp. 69-77.
Ongepubliceerde vertaling.
De auteur ontwerpt een theoretische fundering die de afzonderlijke elementen van TGI sterker met elkaar moet verbinden.
|
Helmut Reiser (2009), TGI en supervisie |
Oorspronkelijk: TZI und Supervision, in: Schneider-Landolf et al. (red.)
Handbuch Themenzentrierte Interaktion. VI. Wechselwirkungen: TZI und…. pp. 301-306. Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen
Ongepubliceerde vertaling.
Deze tekst geeft een beeld van de ontwikkelingen van een 'supervisie-op-basis-van-TGI'. Verschillen tussen het Nederlandse en Duitse supervisieconcept kunnen de kijk op de eigen supervisiepraktijk verruimen.
|
Helmut Reiser (2004), Groep en leiding van groepen gezien vanuit TGI en de systemisch-constructivistische benadering. |
In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2004/12, pp. 11-21.
Oorspronkelijk: Gruppe und Gruppenleitung aus der Sicht der Themenzentrierten Interaktion und des systemisch-konstruktivistischen Ansatzes, in: Themenzentrierte Interaktion/TZI – theme-centered interaction/TCI, 1/2004, pp. 44-63.
De auteur neemt de lezer mee in een diepgaande vergelijking tussen TGI en de systemisch-constructivistische benadering. Gaandeweg wordt duidelijk waar overeenstemming is tussen beide benaderingen, waar ze elkaar aanvullen en waar ze tegenstrijdig zijn aan elkaar.
|
Jens Röhling (2005), TGI en de filosofie van de levenskunst. |
In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2005/14, pp. 4-12.
Oorspronkelijk: TZI und ‘Philosophie der Lebenskunst’, in: Themenzentrierte Interaktion/TZI – theme-centered interaction/TCI, 1/2005, pp. 24-39.
De auteur is geprikkeld door de vraag of TGI gaat over de kunst van het leidinggeven of over levenskunst. Hij vergelijkt de uitgangspunten van Ruth Cohn met die van de filosoof Wilhelm Schmid.
|
Angelika Rubner (2014), De positie en (dis)functie van de omega-rol in de dynamiek van een groep |
Oorspronkelijk: Zur Position und (Dys-)Funktion der Omegarolle in der Dynamik einer Gruppe,
in: Themenzentrierte Interaktion/TZI – theme-centered interaction/TCI, 1/2014, pp. 53-64.
Ongepubliceerde vertaling.
De auteur maakt met praktijkvoorbeelden duidelijk wat de typische kenmerken zijn van deze buitenstaander-positie in een groep, wat het effect is op de groepsdynamiek en voor welke uitdagingen ze haar als leider van de groep plaatsen.
|
Angelika Rubner (2009), Associaties bij het thema ‘emotioneel leren bij TGI’. |
In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2009/22, pp. 4-7.
Oorspronkelijk: Einige Assoziationen zum Thema ‘Emotionales Lernen in der TZI’,
in: Themenzentrierte Interaktion/TZI – theme-centered interaction/TCI, 1/2009, pp. 42-48.
De auteur verklaart de dubbele betekenis van het begrip 'emotioneel leren' en illustreert beide betekenissen met twee vignetten die een duidelijk beeld geven van wat het leren van gevoelens en het leren met gevoelens voor de betrokkenen in een cursus kan betekenen.
|
Angelika Rubner (2007), TGI en begeleiding. Op zoek naar het thema van een begeleidingsgesprek. |
In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2007/18, pp.4-10.
Oorspronkelijk: TZI und Beratung. Zur Erarbeitung des Themas eines Beratungsgesprächs.
In: Themenzentrierte Interaktion/TZI – theme-centered interaction/TCI, 1/2007, pp.18-31.
De auteur gaat in op de rol van het TGI-thema in een één-op-één begeleldingsgesprek. Stap voor stap zet zij uiteen hoe de vier factoren een plaats krijgen in wat uiteindelijk de formulering van het eigenlijke thema wordt.
|
Angelika Rubner (2001), Over de wisselwerking tussen de rol van het individu, de tegenoverdracht van de leider en het proces van de groep. |
Oorspronkelijk: Über die Wechselwirkung zwischen der Rolle des einzelnen, der Gegenübertragung des Leiters und dem Prozess der Gruppe.
In: Hahn, K. et al. (2001)(red.) Kompetente LeiterInnen. Beiträge zum Leitungsverständnis nach TZI, pp. 63-79) Grünewald Mainz, pp. 63-79.
Ongepubliceerde vertaling.
Aan de hand van praktijksituaties licht de auteur deze complexe wisselwerking op meeslepende wijze toe. De theorie wordt uitvoerig besproken en inzichtelijk gemaakt.
|
Eike Rubner (2009), Schaduw. |
Oorspronkelijk: Schatten, (2009), in: Schneider-Landolf et al. (red.) Handbuch Themenzentrierte Interaktion, V. Facetten von TZI, pp. 242-246. Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen.
Ongepubliceerde vertaling.
Inhoud: 1. Definitie. 2. Licht en schaduw in de theorie en praktijk van TGI. 3. De verdrongen schaduw in TGI en de mogelijkheden om die te integreren. 3.1 Het tweede axioma. 3.2. Agressie in groepen. 4. 'Overschaduwde' elementen in de TGI-theorie.
|
Philipp Rubner (2008), Het TGI-systeem – het 3x4-factorenmodel. |
In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2008/20, pp. 12-17.
Oorspronkelijk: Das System der TZI – das 3x4-Faktorenmodell
in: Themenzentrierte Interaktion/TZI – theme-centered interaction/TCI, 2/2008, pp. 86-95.
De auteur neemt afstand van de statische weergave van TGI als een huis en ontwikkelt een model waarmee de dynamische samenhang tussen alle factoren in iedere situatie op verschillende niveaus kan worden bekeken: het niveau van het model, van de methode en van de houding.
|
Walter Schiffer (2012), Eerbied komt toe aan al wat leeft – Ruth C. Cohn en Albert Schweitzer. |
In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 27, pp. 20-26.
Oorspronkelijk: Ehrfurcht gebührt allem Lebendigen – Ruth C. Cohn und Albert Schweitzer
in: Themenzentrierte Interaktion/TZI – theme-centered interaction/TCI, 1/2012, pp. 36-45.
Dit artikel kan het denken over Cohns tweede axioma verdiepen. Het stimuleert tot nadenken over persoonlijke keuzes en ethische overwegingen.
|
Dietrich Stollberg (2012), Politieke implicaties van TGI. |
In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 27, pp. 4-11.
Oorspronkelijk: Politische Implikationen der TZI
in: Themenzentrierte Interaktion/TZI – theme-centered interaction/TCI, 1/2012, pp. 26-35.
De auteur bespreekt hoe TGI en politiek met elkaar verbonden zijn. Cohns engagement was 'door en door politiek' en haar ideaal om de samenleving te humaniseren. De tekst biedt de lezer stof tot reflecteren op het eigen - bescheiden - politiek handelen.
|
Alexander Trost (2009), ‘Ik heb het gevoel dat…’. Gevoelens en TGI – aspecten van de neurobiologie en zelfregulering. |
In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2009/22, pp. 8-13)
Oorspronkelijk: ‘Ich habe das Gefühl, dass….’ Gefühle und die TZI – Aspekte von Neurobiologie und Selbstregulation.
In: Themenzentrierte Interaktion/TZI – theme-centered interaction/TCI, 1/2012, pp. 7-17.
De auteur laat de lezer zien op welke manier het succes van Cohns concept van 'levend leren' te verklaren is door wat de laatste jaren door hersenonderzoek duidelijk is geworden over de plasticiteit van de hersenen.
|
Kris Vanhoeck (2007), TGI in de ambulante groepstherapie met zedendelinquenten. |
In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2007/18, pp.11-18.
Oorspronkelijk: TZI in der ambulanten Gruppentherapie mit Sexualstraftätern
in: Themenzentrierte Interaktion/TZI – theme-centered interaction/TCI, 1/2007, pp. 32-45.
De auteur schetst een levendig beeld van een terugvalpreventiegroep en van de factoren die deze therapie tot een succes maken. Hij laat zien hoe TGI hem geïnspireerd heeft bij het begeleiden van deze groepen.
|