Kuiper (2023) COHN en haar TALEN - een collage |
In de voorbereiding van de meetup van TCI-Community of Planetary Citizens op 18 maart 2023,
What happens when I cannot speak my mother tongue? kwam ik een interessante uitspraak tegen van
Ruth Cohn over haar tweetaligheid. Ruth Cohn schreef deze tekst in de jaren rond 1980, toen ze,
terug in Europa, terugkeek op de jaren 1968-1974, de jaren waarin ze heen en weer reisde tussen
de VS en Europa.
|
Kuiper (2022) Pionier Ruth C. Cohn, baanbreker en wegbereider |
Phien Kuiper, in PsychoSociaal Digitaal, mei 2022, een uitgave van www.ProfessioneelBegeleiden.nl.
Een pionier opent nieuwe wegen en verkent onbekend land. De synoniemen baanbreker en wegbereider benadrukken verschillende aspecten van de pionier in Cohns loopbaan. Wat heeft deze psychoanalytisch therapeute bewogen zich in te spannen om mensen aan te moedigen in hun strijd tegen totalitarisme?
|
Kuiper (2015) TGI in supervisie |
Themagecentreerde Interactie (TGI) in supervisie. In Supervisiekunde meerperspectivisch. Deventer Vakmedianet, 2015. pp. 485-493.
Motto: 'Mijn lievelingsthema is: wat doe ik met mezelf als de ander niet zo is als ik zou willen?' (Ruth C. Cohn 1989, p. 106)
|
Kuiper (2012) Het tij keren |
Het tij keren - een kleine bloemlezing uit het werk van Ruth Cohn. In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2012/26, pp. 4-9. Dit nummer heeft als thema: 100e geboortejaar van Ruth C. Cohn.
|
Kuiper (2010) Recensie Handbuch |
Boekbespreking. Handbuch Themenzentrierte Interaktion - een leesboek. In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2010/24. Het Handbuch is in 2009 verschenen. De vertaling van de eerste vier delen - de kern volgens de redactie - Handboek Themagecentreerde Interactie (TGI) dateert van 2013, 4e oplage 2019.
In dit nummer is als voorproefje het hoofdstuk 'Het storingenpostulaat' van Sarah G. Hoffmann in vertaling opgenomen, evenals het artikel van Matthias Kroeger: Het zogenaamde 'storingenpostulaat': 'Disturbances and Passionate Involvements take precendence', verschenen in het internationale tijdschrift. Dit laatste artikel is te vinden onder Diverse auteurs.
|
Kuiper (2009) Intervisie Teamcompetenties |
Intervisie, TGI en teamcompetenties, in: Ineke van de Braak, Anke Fabels, Phien Kuiper en Truus Rozemond, Lerend samenwerken, samenwerkend leren. Themagecentreerde Interactie (TGI) als kader voor teamontwikkeling in de school. Mesofocus, Wolters Kluwer business.
|
Kuiper (2007) Toolkit |
Themagecentreerde Interactie in het onderwijs. In Toolkit: De leerling in ontwikkeling. Dit digitale artikel is een actualisering van een gelijknamig artikel in het Handboek Leerlingbegeleiding uit 1991, in 1999 bewerkt.
|
Kuiper (2006) Competenties |
TGI in mijn onderwijs: werken aan competenties van HBO-docenten. In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2006/16, pp. 4-11.
Hoe kunnen docenten plezier hebben in hun eigen ontwikkeling in een gedwongen context? En hoe beweegt de auteur zich in het spanningsveld tussen begeleiden en beoordelen?
|
Kuiper (2005) Forum intervisie |
Intervisie, TGI en leiderschap. In: Forum, uitgave van de Landelijke Vereniging voor supervisie & andere begeleidingsvormen, 2005/3.
|
Kuiper (2005) Cursus intervisie |
Een cursus intervisie: leiden en laten leiden. In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2005/13, pp. 4-13.
Reflectie op een TGI-cursus: Intervisie, collega's onder elkaar, leiderschap onder gelijken, uitgevoerd door Hanneke Elich en Phien Kuiper.
|
Kuiper (2003) Werk dilemma |
TGI in mijn werk: een dilemma, in Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2003/9, pp.13-14.
Thema van dit nummer: 25 jaar TGI in de Lage Landen. 'Waardoor ik bewogen word, wat ik in beweging wil zetten en welke rol TGI speelt in hoe ik kijk en in wat ik doe.' Aan het woord zijn Annemieke Algra, Jolanda Bosch, Doris Gottlieb, Annelies Idenburg-van Iperen, Frederik Janssens, Phien Kuiper, Kristel Luyckx, Herman Moors, Regien Vandeburie, Marleen Vangrinsven en Arjan de Wit.
|
Kuiper (2002) Intervisie |
Intervisie, begeleiding van intervisie en TGI: over leren en leiderschap. In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2002, 8, pp. 12-18.
Intervisie in de praktijk van een lerarenopleiding. Een zoektocht.
|
Kuiper (2001) Groepssupervisie |
Themagecentreerde Interactie in groepssupervisie, in: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2002/7, pp.13-20.
Met kleine wijzigingen ook opgenomen in Willemine Regouin, Frans Siegers (red.), Supervisie in opleiding en beroep. Verzameling tijdschriftartikelen uit de periode 1983-2002. Bohn, Stafleu en van Loghum 2005, pp. 331-344.
|
Kuiper (2000) 2-gesprekken |
TGI en tweegesprekken: gedachten vóór, over en na de workshop. In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interactie, 2000/3, pp.11-13.
Gedachten over en reflectie op de workshop Coaching in tweegesprekken, in hert kader van de conferentie 'Organisateis in beweging' op 21 januari 2000, van wat toen heette WILL Lage Landen, nu Ruth Cohn Istutuut (RCI) Lage Landen. Een workshop van Marianne de Bruijn en Phien Kuiper.
|
Kuiper (1999), onderwijs forum |
Themagecentreerde Interactie in het onderwijs - in gesprek met het forum. In: Tijdschrift voor Themagecentreerde Interectie, 1999/2, pp. 13-19.
Gedachten over een net herschreven artikel 'TGI in het onderwijs' voor het Handboek Leerlingbegeleiding worden hier aan het forum, lezers van het TGI-tijdschrift, voorgelegd. De vraag is of de lezers bepaalde aspecten missen en of er voor verschillende beroepsvelden ook verschillende aspecten van TGI benadrukt worden.
|